Martyna Basta
Když polská hudebnice Martyna Basta odehrála koncert pro kytaru od Maura Giulianiho za doprovodu orchestru, prodala svůj nástroj a pořídila si místo něj syntezátor. Plody tohoto radikálního přerodu – nejen instrumentálního, ale i co se pole působnosti týče – zachytil její loňský debut Making Eye Contact with Solitude, který vyšel na nezávislém slovenském labelu Warm Winters Ltd. Album, které ocenil The Quitus i NPR a kterým se zařadila mezi výrazná nová jména evropské scény, představuje komplexní, vrstevnatý zvukový svět, který dokresluje subtilní motivy hrané na citeru nebo cemballo různorodými terénními nahrávkami a bezeslovnými, mihotavými vokály. Dalo by se říci, že se tady spojuje schopnost vytvářet silné melodie s bezmála sakrální náladou, kterou má autorčin krajan Michał Jacaszek, a nekonečný arzenál něžných i náročných ruchů a hudebních fragmentů typických pro Félicii Atkinson.