RE-Patched

Projekt Re-Patched si klade za cíl oživit odkaz polského skladatele Bogusława Schaeffera. Umělecký kolektiv zkoumá jeho neortodoxní kompoziční tvorbu a metody, kterými překlenoval propast mezi východoevropským a západoevropským kulturním dědictvím. Vzdává tak hold jeho dílu a zpřístupňuje ho mladším generacím skladatelů a skladatelek z oblasti experimentální a soudobé hudby.

Koncert “Re-Patched” se zaměřuje na grafické nebo otevřené partitury, které složil sám Schaeffer nebo které mu jako stěžejní postavě hudby dvacátého století složili a věnovali jiní. Koncert se koná jako součást projektu podpořeného Visegrádským fondem.

Pásmo se skládá z devíti skladeb. Kromě legendárních grafických partitur s názvem “NonStop“ zazní i grafické partitury, které nejsou primárně psány jako hudba – Schaeffer byl koneckonců polydramatický umělec, který se kromě hudby věnoval i výtvarnému umění nebo divadlu. Tyto partitury představují pro osazenstvo ansámblu ještě větší výzvu, ale zároveň i jedinečné rozšíření možností interpretace, improvizace a provedení. Soubor složený z mladých hráčských osobností z Polska, Maďarska, Slovenska, České republiky a Srbska dále představí dvě světové premiéry skladeb od Daniela Mateje (SK) a Orsolyi Kaincz (HU) věnovaných Schaefferovi.

Cílem projektu je přiblížit postavu Bogusława Schaeffera široké veřejnosti a seznámit ji s jeho tvorbou, dílem a odkazem. Dalším cílem je rozvíjet nové metody práce s grafickými partiturami a rozšiřovat možnosti komunikace mezi skladatelem, interpretem a publikem.

Schaefferův hudební odkaz obsahuje bohatou sbírku grafických partitur a akuzmatických skladeb, ale také děl komponovaných v „konvenční“ notaci, včetně skladeb pro hudební divadla. Jeho práce dosud nebyla zcela prozkoumána, ačkoliv představuje velkou inspiraci i podporu pro skladatelské a interpretské osobnosti, současné i budoucí. Část elektronického materiálu vznikla v Electronic Studio Radio Belgrade za umělecké pomoci Paula Pignona a pracovníků studia, včetně Jakova Munižaby.

Zvláštní poděkování patří Atelje 61, Electronic Studio Radio Belgrade, Kulturní stanici Eđšeg, Kulturnímu centru v Bělehradě, Akademii umění v Banské Bystrici, Paulu Pignonovi, Marku Choloniewskému, Aurei Portě a festivalu Alternativa.

 

Program pásma:

Daniel Matej – POLISH BLOOD [NEVER FAILED ME YET]

 

Bogusław Schäffer.
Grafika 31
Grafika 6/6, 2004
Grafika 14
non-stop, 1964
Grafika 53, 2001
Grafika 76
Grafika 16, 2005

 

Orsolya Kaincz – Observations in the Inner Field of Two Tones

 

RE-PATCHED ensemble

Gerard Lebik (PL) sopráno saxofon, elektronika, hlas

Elia Moretti (CZ) perkuse

Alexandra Wtorek (PL) perkuse, objekty, hlas

Marcell Csuka (HU) akordeon, hlas

Pavol Béreš (SK) syntetizátor, hlas

Marija Rašić (SRB) elektrická kytara, elektronika, hlas

Anežka Matoušková (CZ) hlas, elektrická kytara

Orsolya Kaincz (HU) elektronika, hlas

Daniel Matej (SK) vedení, elektronika, turntable, ozvučené objekty, hlas