Drť & Fedor Gál
Kapelu Drť definuje její sociálně kritický koncept. Uskupení založili mezi moderní klasikou, experimentem a free jazzem rozkročený skladatel a saxofonista Miro Tóth a zpěvák Michal Kaščák, vedoucí kapely Bez ladu a skladu a ředitel festivalu Pohoda, původně s cílem zhudebnit rozhovory s Alojzem Lorencem, posledním ředitelem STB. Na neveselé, ale zároveň místy vyloženě dadaistické texty v hudebním provedení spojujícím jazz, punk a experiment pak navázali v něčem ještě neutěšenějším tématem. Autentické záznamy z odposlechů bývalého slovenského ministra financí Jána Počiatka zachycují aroganci v nejvyšších patrech slovenské politiky. A současná spolupráce s intelektuálem a politikem Fedorem Gálem navazuje právě na tento projekt. Drť zachycuje Počiatkovy promluvy se vší syrovostí, což Gál reflektoval kriticky s argumentem, že to pouze vnáší do slovenské veřejné debaty další buranství. Tento nesouhlas byl ovšem velmi plodný. Gál se k Drti připojil a společně v Punctu nahráli materiál, kde reflektuje osobní zážitky z milníků (česko)slovenské historie od konce druhé světové války do začátku té rusko-ukrajinské. Živé provedení slibuje kontrast tíživého textového materiálu s energickou až hravou hudbou, který si při premiéře v pražském klubu Punctum získal velmi pozitivní ohlasy.